Americký gangster - recenzia

Pridané: 30.12.2007 | Autor: MirkaMihokova | Pridal: marcel13

Nový film Ridleyho Scotta o newyorskej gangsterskej legende Frankovi Lucasovi je príbehom o splnení amerického sna - akurát v trocha zvrátenom prevedení. Je to tiež príbeh, ktorý by s prehľadom mohli premietať na ekonomických vysokých školách na prednáškach s názvom „Ako sa robí biznis".
Poster k filmuPoster k filmu

Hlavný hrdina (respektíve ten hlavnejší z dvoch hlavných) Frank Lucas (Denzel Washington) je pravou rukou Bumpyho Johnsona, ktorý ovládal v šesťdesiatych rokoch podsvetie v Harleme. Logicky sa tento čierny chlapec zo Severnej Karolíny po smrti svojho učiteľa stáva jeho nástupcom, ktorý nielenže striktne dodržiava Bumpyho „podnikateľské" zásady (správaj sa k ľuďom slušne, príliš nevyčnievaj, vyhýbaj sa nápadným praktikám a na Deň vďakyvzdania rozdaj chudobným moriaky), ale rozšíri ich o geniálne prepracovanú drogovú logistiku a politiku zarábania peňazí. Osobne cestuje do juhovýchodnej Ázie, aby priamo na mieste nakúpil ten najčistejší heroín, ktorý potom preváža v rakvách amerických vojakov zabitých vo Vietname do USA. Takýmto spôsobom sa mu darí predávať kvalitnejší heroín za nižšie ceny ako jeho konkurencia. Jednoducho dokonalá kapitalistická stratégia predaja.

Takýto scenár (napísal ho autor Schindlerovho zoznamu Steven Zaillian) je ideálnym podkladom pre vznik výborného filmu. Ale z Amerického gangstra určite nebude kult typu Votrelec alebo Blade Runner, ktoré už predtým preslávili Ridleyho Scotta. Aj keď sa o to nepochybne snažil, jeho film i keď remeselne výborne zvládnutý, pôsobí občas ťažkopádne a miestami aj monotónne. To by ani tak nevadilo, keďže to mu dodáva istú autentickosť sedemdesiatych rokov, ale chýba mu niečo navyše, čo robí filmy kultovými.

Lucas sám je v stvárnení Denzela Washingtona uhladený a akoby jednorozmerný. Na jeho tvári sa neobjaví ani náznak citového poryvu a hoci je nám všetkým jasné, že Frank Lucas je muž, ktorý sa bráni akémukoľvek zviditeľňovaniu a chce byť hlavne nenápadný, predsa len, je to gangster a zabijak a tak by nezaškodilo prihodiť do jeho repertoáru zopár emócií. Napriek tomu je to starý dobrý Denzel, čo dokáže zahrať aj rohožku pred vchodovými dverami.

Jeho protihráčom a zároveň pravým opakom čo sa týka vonkajšieho dizajnu a charakteru je Richie Roberts, policajný detektív, ktorého stvárňuje Russell Crowe. Ten je večne strapatý a upotený (a tiež často špinavý, fuj), ale na rozdiel od navonok nažehleného a vo vnútri skazeného Franka Lucasa má pevné morálne zásady a neskorumpovaný charakter, čo príliš nesvedčalo vtedajším pomerom v polícii. Paradoxne, Frank Lucas upúta Richardsovu pozornosť práve vtedy, keď sa spreneverí jednej zo svojich samozvaných zásad - inokedy nenápadne elegantný príde na zápas vtedajších boxerských hviezd Muhammada Aliho a Joea Frasiera oblečený v kožuchu z činčily za 50 000 dolárov a Robertsovi je okamžite jasné, že tento černoch, ktorý vyzerá ako pasák je veľké zviera, aj keď nikto v podstate nevie, čo je zač. Odvtedy po ňom ide s neúnavnou odhodlanosťou a čiastočne aj výzorom buldoga (nezabúdajme, že ho hrá Crowe) a postupne odkrýva všetky jeho karty. Russell Crowe tiež vo svojom herectve extra neplytvá emóciami, ale jeho životom unavený a Lucasom posadnutý Richie Roberts pôsobí veľmi presvedčivo - úplne cítite tú jeho horúčkovitosť a zápal.

Ich vzájomná symbióza celkom funguje. Škoda len, že v takom dlhom filme (157 minút) nedostali väčší priestor vedľajšie postavy, ktoré hrá úžasná plejáda fantastických hercov. Prím hrá Josh Brolin (videli sme ho v Rodriguezovej Planéte Teror a azda už skoro uvidíme v Táto krajina nie je pre starých od bratov Coenovcov), ktorý stvárňuje slizkého a skorumpovaného newyorského detektíva a skvelý Chivetel Ejiofor (Spojenec, Potomkovia ľudí) v úlohe Frankovho brata, čo je naozaj premrhanou hereckou príležitosťou. Naopak, zbytočné a pre vývoj deja nepodstatné sú dialógy Richieho Robertsa so svojou ženou o rozvode (Carla Gugino), ktoré sú vyslovene otravné. My všetci Ridley veľmi dobre vieme, že život s policajným detektívom (hlavne tým, čo si nezoberie milión dolárov v hotovosti) je neľahký, ale načo tomu preboha venovať toľko času! Vôbec, ženské postavy filmu sa príliš nepodarili. Lucasova krásna manželka (Lymari Nadal) vyzerá stále akosi bezradne a jediná, čo ženám v tomto filme vylepšuje reputáciu je Frankova mama (Ruby Dee), ktorá aspoň sympaticky pôsobí.

Americký gangster nie je vôbec zlý film (ako by sa po mojich predchádzajúcich slovách mohlo zdať). Práve naopak. Je to slušne odvedená filmárska práca, ktorá stále patrí k tomu lepšiemu, čo Hollywood vyprodukuje. Zároveň je to však film, ktorý mal v sebe oveľa väčší potenciál. Príbeh o mužovi, ktorý prišiel odnikiaľ, stal sa obávaným gangstrom a boháčom, všetko to prežil a nakoniec ešte spolupracoval s políciou a pomohol jej chytiť skorumpovaných vo vlastných radoch? To je jednoducho príbeh legendy. A to sa, bohužiaľ, Ridleymu Scottovi tak celkom nepodarilo do filmu dostať. Tú charizmu a šarm, ktorá sa s legendami spája. Ale aj tak sa oplatí vidieť. Už len kvôli nádhernej soulovej hudbe, perfektne zrekonštruovanej atmosfére sedemdesiatych rokov a Denzelovi Washingtonovi v kožuchu z činčily.

Vytlačiť Obľúbené Poslať Facebook Digg it Delicious Vybrali.sme