text

Stephen King na plátnach kín

Pridané: 06.11.2007 | Autor: IvanKucera | Pridal: marcel13

Poviedku „1408" (ak vám číslovka nič nehovorí, poverčiví z vás nech si vypočítajú, koľko je 1 + 4 + 8) napísal Stephen King v podstate omylom; pár úvodných strán pôvodne stvoril len ako „ukážku" toho, ako sa píše literárne dielo; konkrétne ju pripravil ako bonus pre čitateľov jeho kvázi-životopisu „O písaní - Memoáre o remesle".
14081.jpg14081.jpg

Jednoduchý, ale zábavný, strašidelný príbeh na tému duchárskych historiek mu však nedal spávať natoľko, až ho musel dokončiť. Hoci je výsledkom „len" poviedka, kontroverzní producenti Bob a Harvey Weinsteinovci najali nie veľmi známeho švédskeho režiséra Mikaela Håfströma (Duch jazera, Vykoľajení), aby dielo adaptoval do podoby celovečerného filmu. Úlohou pobiť sa na priestore hodiny a pol s riedkou poviedkovou líniou boli poverení scenáristi Matt Greenberg (Halloween: H20), Scott Alexander (Ed Wood) a Larry Karaszewski (Ľud verzus Larry Flint), čo veru neznie nezaujímavo.

Herec John Cusack, ktorý sa s Kingom stretol ešte ako mladík v druhej polovici 80. rokov v milovanej melodráme Pri mne stoj! (natočenej podľa majstrovej poviedky Telo), a ktorého v poslednej dobe ako fanúšika hororov priťahujú temnejšie žánre (Identita), stelesňuje Mikea Enslina, autora knižných publikácií, v ktorých rozpráva o svojich návštevách široko ďaleko preslávených strašidelných miest. On, hoci sám ukrýva v skrini nejednu kostru, na tieto báchorky ale neverí a aby sa jeho knižky predávali, pre istotu ich sem-tam prifarbuje. Už prvé stretnutie s riaditeľom luxusného hotela Delfín, šťavnato stelesneným spoľahlivým Samuelom L. Jacksonom (Hady v lietadle), mu má napovedať, že izba číslo 1408 je možno naozaj prekliata; počet čudných úmrtí, ktoré sa tu v minulosti odohrali, je zarážajúci. Napriek tomu sa „neveriaci Tomáš" v izbe ubytuje...

Snáď to nezakríkneme, zdá sa ale, že Stephen King (* 1947) konečne, hoci už na staršie kolená, dostáva darčeky v podobe kvalitnejších adaptácií nielen svojich „ambicióznych" drám (Vykúpenie z väznice Shawshank, Zelená míľa), ale i vo filmových spracovaniach svojej najväčšej lásky, hororovej tvorby. Doterajšie adaptácie tohto jeho „žánrového diela" dopadli v tom lepšom prípade solídne (poviedkové Mačacie oko, Cujo), v tom horšom prípade ako Sleepwalkers, len veľmi zriedka však tak dobre ako Osvietenie (r. Stanley Kubrick).

Ťažko hovoriť o tom, že Hollywood po desiatkach rokoch našiel ten správny kľúč na odomknutie tajných komnát, kde sa ukrývajú návody ako podľa Kinga nakrútiť kvalitné horory. Skôr si to snáď vysvetlime tým, že tínedžerské vyvražďovačky a japonské šoky (a ich americké remakey) postupne vychádzajú z módy - lenže filmového diváka treba naďalej zásobovať horormi! 1408 a blížiaci sa ďalší kingovský horor The Mist (v réžii osvedčeného Franka Darabonta) dávajú tušiť, že niektorí americkí režiséri a producenti sa (konečne) prestali hanbiť nakrúcať „len" horory a do tých práve nakrúcaných diel mienia vložiť všetky svoje doterajšie skúsenosti a ambície.

O The Mist budeme informovať onedlho!

Vytlačiť Obľúbené Poslať Facebook Digg it Delicious Vybrali.sme

Súvisiace články

Komentáre