Sto múch – Z hrušky dole

Pridané: 22.11.2007 | Autor: ImroSimig | Pridal: chris

Banská Bystrica má svoje muchy!
Cover albumuCover albumu

Na slovenskej hudobnej scéne poletujú čoraz častejšie, minimálne ostatného pol roka, čoho príčinou je najmä pestrý a priezračný debutový album Z hrušky dole, vydaný v polovici apríla pod značkou košického vydavateľstva Hevhetia. Zvýšená aktivita momentálne šesťčlennej skupiny stojí na ponúkanej žánrovej pestrosti sympaticko-originálneho celku a zaujímavom pódiovom prejave s prvkami teatrálnosti, ktoré dotvárajú bizarné koncertné kostýmy. Nakoniec prestížne ocenenie Zlatý Gunár v kategórii skupín udelené muchám na tohtoročnom festivale satiry a humoru v Kremnici hovorí samo za seba. Hudbu, v ktorej fúzia zahŕňa odkazy na Jara Filipa, Máriu Rázusovú-Martákovú, folklór, egocentrický hip-hop či lásku k funky-jazzu, sami na stránke pasujú do originálnej škatuľky Hit-Pop, alebo Ekologický funky-underground s dominujúcimi horehronsko-podpolianskymi vplyvmi. Kategorizovanie však stráca svoje opodstatnenie v momente delenia kompaktného celku na drobné, pretože chutné ingredencie pocitov v humornej poleve musí stráviť a pomenovať každý sám.

Muchám sa „Z hrušky dole" nešlo ľahko, keďže platňa vznikala viac ako tri roky, hoci jednotlivý materiál možno datovať do rozpätia až desaťročného intervalu. Výrazne ju ovplyvnil zrelý hudobník a producent Andrej Šeban, ktorý podľa slov kapelníka Juraja Haška stál pri zrode nového vnímania hudby celou skupinou a slovným výrazom „Z hrušky dole" sa ju snažil uzemniť. Demonahrávka sa mu dostala do rúk prostredníctvom projektu hľadania nových tvárí domácej scény, manažovaného Marošom Hečkom, pod hlavičkou vydavateľstva Millenium records. Andrejov impulz, vzídený z oslovenia rádiovo známou skladbou Oblečme sa, nakoniec nakopol pozostalú štvoricu muzikantov „zosnulej" formácie Too much k novej nádeji zhmotniť svoje hudobné nápady na debutovom albume už pod novým názvom Sto múch, ktorý si skupina odsúhlasila v januári roku 2005.

Zväzok pôvodne košatého zvuku a aranžmánov štrnástich skladieb albumu, presiaknutých živelnosťou, inak zručných inštrumentálnych výkonov, prešiel cestou zrenia a producentským nadhľadom Andreja Šebana naozaj bravúrne, čo udržalo materiál celej platne vo sviežosti a vitálnosti. Ocenia to najmä hudobní fanúšikovia, ktorí prišli do kontaktu s kapelou skôr ako vyšiel debut Z hrušky dole. V žánrovo pestrom, ale sympaticky-viažúcom celku hrá primárnu úlohu text, jeho obsah, pointa a pocit, ktorému sú podriadené všetky kompozičné aj interpretačné zložky. Kompaktným prienikom skladieb na albume je všade prítomný humor zahŕňajúci dvojzmysel (Mám problémy so ženami), iróniu (Nedeľa), kritický nadhľad (Muchy), ale kde tu aj lopatickosť (Ženské Body).

Leit motív alebo ústredná myšlienka platne vychádza priamo z vnútra skupiny. Vzťah Muži -Ženy pretriasaný z viacerých strán síce neponúkne prevratný názor či pohľad na vec, no vtipné postrehy zo spolunažívania nenechajú chladnými obe strany. Majstrovsky do kontextu „dospelej dramaturgie" preto zapadá spomienka na rozprávkové časy v podobe zhudobnenej básne „Pred kupačkou" z detskej tvorby Márie Rázusovej Martákovej. Sympatickým hudobným odkazom na domáci folklór bez pátosu, s príchuťou paródie hip-hopu oplýva skladba Ženské body. Láskou k „horehronskému jazzu a funky" zaváňajú tracky Daj mi, Rátajte s nami či známa chytľavá skladba Oblečme sa. Primárnu inšpiráciu poetikou Jara Filipa môžete ceniť v ďalšej mediálne známej skladbe - pocte tejto legende - skladbe Kúpil som si rhodes, ktorú umocňuje motív z Jarovej skladby Cez Okno. Spoločne s éterickými kompozíciami Milenci v masle, Balada o využití byliniek v intímnej sfére či desaťročnou skladbou Obraz v piesku predstavujú vrchol sympatického debutu.

Napriek logickej otázke: ako ďalej?, sa o zábavku z muzicírovania skupiny Sto múch netreba obávať, pretože návrat „späť na hrušku" by bol v prípade originálne napredujúcej kapely veľkou škodou a stratou pre domácu hudobnú scénu.

Vytlačiť Obľúbené Poslať Facebook Digg it Delicious Vybrali.sme

Komentáre